Wereld Taiji-dag Den Helder 29 april 2017
Ieder jaar is het de laatste zaterdag van april
Wereld Taiji-dag, dit jaar op zaterdag 29 april.
Een wereldwijd evenement waarbij
miljoenen mensen meedoen met het
doorgeven van deze Taiji-wave.
Ook dit jaar wordt dat evenement van 11.00 tot 13.00 uur gehouden
op het strand, strandslag Duinoord tegenover Beach Club Citadel.
Heeft u altijd al eens kennis willen maken met deze Chinese
bewegingsleer? Dan is dit een uitgelezen kans.
Iedereen kan meedoen: jong en oud, ook als u nog nooit aan Taiji
hebt gedaan en het graag eens wil proberen. Jian Aan Zee geeft
behalve de Taiji demonstratie van de Wu stijl ook een workshop
Tui Shou (push hands) omstreeks 12.15 uur.
Zoals gezegd, miljoenen mensen over de hele wereld beoefenen
deze dag Taiji en/of Qi-Gong oefeningen. Zo gaat een golf van
energie en harmonie als een “wave” de hele wereld in 24-uur rond.
Het startsein word in Nieuw-Zeeland gegeven (waar de zon als eerste
opkomt). Daarna gaat het de hele wereld rond en de hekkensluiter is
Hawaï. Inmiddels doen meer dan 70 landen hier actief aan mee,
met als thema ‘One World….. One Breath”.
De huidige maatschappij kent veel stress. Mensen hebben het altijd
druk. We moeten veel. Er is een groeiende behoefte aan evenwicht.
Taiji-oefeningen zijn gracieus en zacht, het wordt ook wel meditatie
in beweging genoemd.
Men gaat uit van een energie, qi, die moet circuleren.
Qi is het basisprincipe van de Chinese geneeskunde. Die gaat er van
uit dat het lichaam de geest volgt en dat een lichamelijke ziekte zijn
oorzaak heeft in een verstoord evenwicht tussen de energie van de
geest en het lichaam. Taiji heeft als doel om lichaam en geest terug
te laten keren naar hun oorspronkelijke, zuivere en gezonde staat
zodat er weer efficiënt met lichamelijke en geestelijke energie kan
worden omgegaan. Taiji houdt u gezond en heeft allerlei voordelen.
Het versterkt lichaam en geest, vormt bijna geen belasting voor
pezen en gewrichten, is goed voor de coördinatie en balans en
iedereen kan het doen. Het kan op bijna iedere plek worden
uitgevoerd en er is geen speciale kleding voor vereist.
Datum:
29-04-2017
Tijd:
11:00-13:00 uur
Locatie:
strandslag Duinoord,
op het strand tegenover Beach Club Citadel
Voor meer informatie: worldtaichiday.org
© 2024 | Jian Aan Zee
Stilte in Beweging en Beweging in Stilte
Disclaimer
Nieuws
Jian Aan Zee wenst je een gelukkig en gezond
2017
in het nieuwe jaar gaan de reguliere lessen op 10
Januari weer van start.
“Tài Jì Quán de ultieme oefening voor lichaam en
geest.”
Aan het beoefenen van tàijì worden tal van positieve
zaken toegedicht. Zo kan het je sterker en weerbaar
maken in het gevecht. Het compenseert eenzijdige
belasting en stress. Ook zijn er mensen die melden dat
hun gezondheid is toegenomen en dat zij minder
vatbaar zijn voor ziekte of sneller herstellen. Diegenen
die tàijì regelmatig beoefenen zullen zich in deze en
andere positieve voorbeelden herkennen.
Tegenwoordig staat gezondheid op de voorgrond. Het
lichaam wordt op een zachte wijze getraind en heeft
hierdoor bijna geen belasting voor pezen en gewrichten.
Door de langzame uitvoering wordt het meditatieve
effect waarneembaar waardoor het ontspannend werkt
op lichaam en geest en hierdoor ook stressverlagend
werkt.
Het helpt je concentratie, evenwicht, balans en
coördinatie te verbeteren.
Doordat beoefening van tàijì je lichaam versterkt en de
geest ontspant bevordert het ook de gezondheid.
Tàijì oefeningen zijn gracieus en zacht, het wordt ook
wel meditatie in beweging genoemd. Men gaat uit van
een energie, Qi, die moet circuleren. Qi is het
basisprincipe van de Chinese geneeskunde.
De Chinese geneeskunde gaat er van uit dat het lichaam
de geest volgt en dat een lichamelijke ziekte zijn oorzaak
heeft in een verstoord evenwicht tussen de energie van
de geest en het lichaam. Tàijì heeft als doel om lichaam
en geest terug te laten keren naar hun oorspronkelijke,
zuivere en gezonde staat zodat er weer efficiënt met
lichamelijke en geestelijke energie kan worden
omgegaan.
Ook betekent Tai Ji evenwicht van Yin en Yang. Yang is de
beweging en Yin is de rust.
De cirkel eromheen symboliseert gelijktijdig zowel de
uiterlijke beweging en innerlijke rust en met deze
achtergrond wordt het ook als een vechtsport
beschouwt.
In de tàijì lessen maken we kennis met de
grondbeginselen van de Wu stijl Tài Jì Quán . Elke les
bestaat uit drie onderdelen:
1.
de opwarming met de voorbereidende oefeningen
om de spieren op te warmen, gewrichten en
banden los te maken en contact te krijgen met je
lichaam.
2.
de vorm, het stap voor stap leren van de eerste
bewegingen, dat zijn bewegingen die heel precies
en in een vaste volgorde langzaam worden
uitgevoerd. Elke les wordt de vorm vanaf het begin
een aantal keren herhaald en de fouten
gecorrigeerd en de verbeterde vorm weer een
aantal keren herhaald.
3.
als afsluiting de afkoeling.
Wil je een proefles volgen of vind je het leuk om iemand
mee te nemen dan kan dat altijd. Laat het ons even
weten via de contactpagina.
“In memoriam” meester Ma Jiangbao
Bart Saris
Op 12 oktober 2016 is grootmeester Ma Jiangbao in
Rotterdam (NL) overleden. Zijn overlijden is een
groot verlies, niet alleen voor de Wu-stijl, maar voor
taijiquan wereldwijd. Vooral in Europa komt dat
hard aan, omdat hij hier sinds 1986 als leraar actief
was. Na 30 jaar blijft hier een grote schare
leerlingen achter.
Ma Jiangbao was de zoon van Wu Yinghua en Ma
Yueliang, beiden reeds bij leven taiji-legendes, in
en buiten China. Ook was hij officieel de opvolger in de
Wu taiji familielijn.
Voor Europa was het puur geluk, dat zich hier een
familielid, tevens stamhouder, van één van de
belangrijkste taiji families vestigde.
Ma Jiangbao was in 1986 samen met zijn vader Ma
Yueliang in Europa, op uitnodiging van
“Tommy”, zoals hij hier genoemd wordt, een Chinese
leerling van zijn vader uit Düsseldorf. Hij was
Chinees arts en had tevens een Chinese boekwinkel in
Düsseldorf. Zelf ontmoette ik beiden in 1986 in
Amsterdam in het Tropenmuseum. Er werden daar toen
China-dagen georganiseerd ter gelegenheid
van de afsluiting van de beginnerscursus Chinese taal
“Ni hao” die was uitgezonden op de
Nederlandse tv door Teleac (een onderwijs omroep). Ik
had toen al een paar jaar “taiji” beoefening
achter de rug, op de manier zoals dat toen was: flarden
ervan dreven Europa binnen en iedereen deelde
dat beetje wat hij opstak met iedereen die
belangstelling had. Niemand hier wist toen nog van de
hoed
en de rand. Het meeste materiaal was afkomstig uit
Taiwan en kwam via New York. Vele gaven na
een cursusje van drie weken al volop les. Niemand had
antwoorden op de vragen die onherroepelijk
opkwamen. Jouw lesgever vroeg het dan aan zijn
lesgever en die weer aan de zijne, enz. het antwoord
was uiteindelijk steevast dat de “professor” het bij leven
zo placht te doen. Niemand, ook niet de
“meester-leerlingen” van Zheng Manqing kon echter
zeggen waarom. Vanaf het eerste moment dat ik
vader en zoon daar aan het werk zag, was me duidelijk
dat wat zij lieten zien het “echte” werk was en
precies dat wat ik wilde leren. Al snel kwam ik erachter
dat beiden in Düsseldorf logeerden en dat
daar ook les gegeven werd door meester Ma Jiangbao.
Zijn vader, toen al 86 jaar oud, keerde terug
naar China en liet zijn zoon achter om Wu taiji hier te
onderwijzen. Ik heb hem toen al daar opgezocht
en gevraagd of ik les kon krijgen. Het antwoord was: “Ja”
en sindsdien heb ik zijn onderricht gevolgd
zowel in wekelijkse lessen als later ook privé. De eerste
twee jaren woonde hij in Düsseldorf, maar
toen zijn visum was verlopen, zou hij terug moeten naar
China. Hij verdween en niemand wist beter
als dat hij terug was gegaan naar China. Wij, zijn
leerlingen van dat moment, een gemengd
DuitsNederlands
groepje, bleven als “weeskinderen” achter. Echter,
contacten die er sinds Amsterdam
waren met de Chinese gemeenschap in Nederland,
zorgde ervoor dat hij op uitnodiging naar
Nederland kon komen en daar les gaan geven in
Rotterdam. De Chinese gemeenschap zorgde
voor visa voor 4 jaar . Later trad hij in het huwelijk en
uiteindelijk kreeg hij ook een Nederlands
paspoort.
Al vrij snel kwam ik er achter dat hij in Nederland was
achtergebleven en ook waar hij verbleef,
namelijk in het grote drijvende Chinese restaurant,
annex hotel, Ocean Paradise aan de voet van de
Euromast in Rotterdam. In dat hotel-restaurant was ook
een wushu school, waar hij op uitnodiging les
gaf aan chinezen en hun kinderen.
Het nederlands-duitse groepje hield intussen het
onderlinge contact levend en wij oefenden samen in
Venlo. Toen ik wist waar meester Ma verbleef, ben ik
naar hem toegegaan om te vragen of hij af en
toe voor ons naar Venlo wilde komen. Het werd een
bijzonder weerzien. Na de eerste begroeting zette
hij me meteen een pul bier voor de neus. Daarna ging ik
met hem naar zijn verblijfsruimte boven en
daar hebben we ongeveer een uur tuishou (pushing
hands) gedaan. Ik heb toen alle hoeken van die
ruimte gezien, uiteraard niet wetend wat hij allemaal
precies deed, maar van het gevoel van dit alles
heb ik, toen al, veel opgestoken. Terug naar beneden,
weer een pul bier, nu met uitgebreid eten, en pas
daarna vroeg hij me wat ik kwam doen. Ik heb hem
toen gevraagd of hij af en toe naar ons kon komen
om les te geven. Wel, dat kon! En zo begon het in Venlo.
Al snel bedacht ik, dat het een goed idee zou
zijn, lessen voor hem te organiseren, en allengs groeide
Venlo uit tot een nederlands-duits centrum
voor zijn lessen. Toendertijd kon hij alleen met visum de
grens over, dus de duitse leerlingen moesten
wel naar Venlo komen. Jaren later toen de grenzen
open gingen en hij zijn paspoort had, zijn het enige
duitse leerlingen geweest die lessen en seminars voor
hem ook in Düsseldorf zijn gaan organiseren en
daarmee het bereik van zijn lessen enorm hebben
vergroot. Met name Martin Bödicker en zijn leerling
en latere vrouw Freya moeten hier genoemd worden.
In die, nog tamelijk begintijd, is ook de EWTC opgericht,
de Europese Vereniging voor traditionele
Wu taiji. Veel beoefenaars werden er lid van. De EWTC
ging later ook examens organiseren, waar
men voor het oog van meester Ma, het leraarschap kon
bereiken. Meester Ma Jiangbao, alsmede zijn
ouders zijn van het begin af aan erelid van de EWTC
geweest. Alle leden van de vereniging en
uiteraard ook de leraren, hebben zijn taiji geleerd. Hij
was de enige echte bron.
Hoogtepunten in die tijd van “Aufschwung” waren de
Pinksterseminars in Venlo, de taiji manifestaties
op het “museum Insel” in Hombroich en de
oefenvakanties in Casimierz (Polen).
Een minder positief punt in de ontwikkeling van het Wu
taiji vanaf 1986 in Europa, was het moment
waarop enige leden besloten de democratische EWTC te
verlaten, en een eigen school op te richten op
zakelijke basis. Zij wilden van het lesgeven hun beroep
maken en aan het hoofd staan van een
organisatie waarbinnen zij zelf de dienst zouden
kunnen uitmaken. De EWTC paste daar niet zo goed
bij, vanwege het democratische karakter ervan en het
familiaire taiji gevoel dat erbij hoorde. De
EWTC verloor in die tijd een aantal leden, maar er
bleven er genoeg over om zich weer op te richten
en actief te werken aan de verspreiding van Wu taiji in
Europa. Groeikernen zijn er op heden in delen
van Nederland, Duitsland (oa.Düsseldorf, Keulen en de
Bodensee), Oostenrijk, Spanje, Italie,
Frankrijk en Roemenie. De splitsing bestaat helaas nog
steeds. We hopen echter, dat het wegvallen
van meester Ma Jiangbao er toe zal leiden dat al
degenen die zich met hetzelfde,namelijk zijn
tajji,bezig houden, ook samen zijn erfenis levend zullen
houden.
De Leraar
Meester Ma Jiangbao beoefende niet alleen taiji, hij
belichaamde ook praktisch als mens het
buitengewone en oorspronkelijke taiji van de familie Wu
/ Ma. Wereldwijd gezien is Wu taiji één van
de meest beoefende stijlen. Meester Ma was een
buitengewoon bescheiden mens, die ten opzichte van
iedereen welwillend en respectvol was. Zijn liefdevolle
wijze van lesgeven was inspirerend en
motiveerde zijn leerlingen. Hij was altijd geduldig en
verdroeg het van ons “lang neuzen”, dat wij vele
vragen stelden, iets wat in China niet vanzelfsprekend
is. Alle vragen werden altijd beantwoord met
niet alleen het hoe, maar ook het waarom zó, van
bewegingen, houdingen etc. Zijn hands-on correcties
waren van het soort, die je meteen lieten weten/voelen,
dat het zo moest en niet anders. Dat was niet
omdat hij het zei, maar omdat, zo gezegd het taiji zelf
naar je communiceerde dat het zó moest en niet
anders. Op deze en andere wijze (bv. door voor te doen)
konden zijn leerlingen de ervaringen op doen,
die hen verder hielpen. Zijn gezegde daarbij was, dat je
moet weten wat je voelt en moet voelen wat je
weet. De vormen die hij doorgaf zijn van een
ongekende precisie (één van de belangrijkste eisen bij
de
uitvoering). Ook zijn ze absoluut puur, dat wil zeggen
helemaal compleet tot in het kleinste detail;
alles wat er in moet zitten, zit erin, maar ook niet méér
dan dat. Er is niets te weinig, maar ook niets
teveel (geen overbodige versieringen). Zijn uitvoering en
flow was ongeëvenaard en ademde de
schoonheid van stilte.
In zijn aanpak zat geen spoor van de “zweverigheid” die
je bij zeer veel moderne taiji varianten ziet.
Hij was een typische leraar van de “no-nonsense” soort.
Als hij mensen op een zogenaamde taijiachtige
manier zag bewegen, ontlokte dat steevast de
opmerking: “Dat is geen taiji, dat is dansen!”.
Hij bedoelde daarmee niet te zeggen dat het slecht of
minderwaardig was, hij had namelijk niets tegen
dansen. Dat kan aangenaam en als lichaamsbeweging
mooi en nuttig zijn voor mensen, maar in zijn
optiek was taiji iets totaal anders en moest het niet met
taiji verward worden of als zodanig verkocht.
Zijn pushing hands stond op eenzame hoogte en hij
voelde nooit hard aan, hoezeer men door hem ook
alle kanten op vloog. Hij leek elke beweging die je
maakte van te voren al te kennen en te
neutraliseren in het niets. Hij genoot altijd van het
“sparren” met iedereen. Zelf heb ik tallose malen
met hem gedemonstreerd en het was altijd een
leerzaam genot om te doen. Tuishou was voor hem
uitermate belangrijk om de kern van de bewegingen
zichtbaar te maken. De lange vorm en tuishou
waren voor hem desondanks de twee kanten van één
medaille: het één bestaat niet zonder het ander en
samen vormden ze voor hem de kern van het taiji,
waarbij hij oprecht genoot van het fysieke contact
met zijn leerlingen tijdens de beoefening.
Als leerling moest men zich naar zijn inzicht ook
ontwikkelen tot een “goed” mens en precies dat
leefde hij aan allen voor. Kinderen had hij jammer
genoeg niet, maar dat maakte weer dat velen, die
dichter bij hem kwamen het gevoel kregen dat hij hen
zo’n beetje als zijn kinderen beschouwde, met
name in de kring van de Tudis, de kring van zowel
europeanen als chinesen, die hem het meest nabij
was.
De EWTC na het overlijden van meester Ma Jiangbao
Er is in de maanden voorafgaande aan het heengaan
van meester Ma Jiangbao enige ophef ontstaan
over de richting waarin de gedachte en plannen van het
bestuur van de vereninging gaan met
betrekking tot de toekomst van de EWTC.
Wat er ook zij van de richting waarin we denken, wij zelf
hebben meester Ma Jiangbao geraadpleegd
over de toekomst, toen hij nog aanspreekbaar en
helder van geest was, en hij reageerde zeer positief op
de plannen en ideeën die we aandroegen. Het
uitgangspunt van mij en de rest van het bestuur van de
EWTC is dat datgene wat hij naar Europa bracht en ons
heeft geleerd beschouwd kan worden als een
kostbare schat, zozeer zelfs dat het niet ongewoon is
dat het beoefenaars aantrok en trekt uit andere
zelfverdedigingskunsten of andere taijiquan stijlen.
Soortgelijk materiaal van die kwaliteit en uitleg
vindt men nergens elders in het traditionele Wu taiji, of
bij andere stijlen. Wat hij ons nalaat is het
waard zo onbeschadigd mogelijk doorgegeven te
worden aan toekomstige generaties beoefenaars. Hij
heeft ons in de loop van de tijd de instrumenten
gegeven niet alleen om zijn taiji vormen en tuishou op
de juiste en preciese manier uit te voeren en het hoe en
waarom, maar ook om zelf te controleren of
alles correct is in alle stadia van de bewegingen van en
naar de houdingen, de stadia dus tussen de
postures met een naam . Dit geeft de mogelijkheid om
als er varianten zijn, deze op juistheid te
beoordelen. (N.b. meester Ma gaf soms van
bewegingen meerdere even-gelijkwaardige varianten,
die
gerust naast elkaar kunnen blijven bestaan!) Wij zijn ons
daarbij zeer bewust van hoe in andere stijlen
materiaal verspreid en verwaterd is geraakt in de loop
van de tijd. Er is daar zo langzaam een eindelose
rij van “meesters” die alle op een verschillende manier
de waarheid in pacht willen hebben. Wij
bedachten dat het nodig is, dat er een plek moet komen
waar zijn nalatenschap intact bewaard en
doorgegeven wordt. Het bestuur van de EWTC heeft
bedacht, dat omdat deze kennis nu binnen de
vereniging voorradig is, deze bij uitstek een plaats is
waar dit zou kunnen worden gerealiseerd, als de
leden daarmee instemmen. Natuurlijk is de EWTC zich
bewust van het feit dat niet alleen daar kennis
van meester Ma’s taiji is opgeslagen. Velen hebben in
de loop van de jaren veel geleerd, zowel
rechtstreeks als indirect. Wij hopen dat de dragers
ervan die kennis en ervaring willen inbrengen om in
de toekomst het materiaal te completeren, te ijken en
eventueel verder te ontwikkelen. Het gaat daarbij
om deskundigheid en kennis aangaande de lange vorm,
korte vorm, snelle vorm, sabel, speer, zwaard
en tuishou, voorzover hij dat alles aan ons heeft geleerd
met alles erop en eraan. Bovendien leidde de
vereniging al sinds jaar en dag leraren op met dit
materiaal en werden die onder meester Ma zijn
toezicht geëxamineerd naar zijn normen. De EWTC was
van meet af aan meester Ma’s vereniging. Hij
en zijn ouders waren er de ereleden van en de
verbinding met hem was een soort familiaire. Om de
vereniging aan meester Ma’s taiji te kunnen wijden is
wel een aanpassing nodig van de statuten. Thans
heeft de EWTC als doelstelling nog de bevordering van
het “traditionele” Wu taijiquan. Deze term is
als doel te breed, omdat het potentieel zoveel kan
omvatten dat meester Ma’s taiji erin verdwijnt of
geassocieerd zou kunnen worden met beoefenaars van
zgn. traditionele Wu taiji die hij zelf niet zou
verwelkomen Wij vroegen meester Ma nog niet zo lang
geleden wat hij ervan zou vinden als de
EWTC uitsluitend aan zijn taiji zou worden gewijd, zijn
antwoord was volmondig “JA”. Wij zullen
daarom dergelijke wijzingen van de statuten bij de
eerstvolgende algemene ledenvergadering gaan
voorstellen.
Als die wijziging er zou komen, betekent dat niet dat
leden niet meer mogen of kunnen leren van
andere leden van de Wu / Ma familie of van wie verder
dan ook. Wij zijn ons gewaar van het feit dat
meester Ma ons niet alle vormen heeft bijgebracht die
er in de Wu stijl zijn. Zo is er een korte
speervorm, die hij ons nog niet voldoende leerde. Ook
zijn er diverse zwaardvormen blijven liggen en
op het terrein van tuishou, de lopende varianten.
Uiteraard is al dit materiaal welkom.
De focus zal echter liggen op het doorgeven en
verdiepen (waar mogelijk) van wat Ma Jiangbao ons
wél heeft geleerd. Daar zal ook de nadruk liggen als het
gaat om het opleiden en examineren van
leraren en vooral ook op het begeleiden van de verdere
ontwikkeling van reeds actieve leraren, op de
wijze zoals meester Ma Jiangbao dat zelf al deed tijdens
de maandelijkse leraren seminars in Venlo,
een opleidingstaak waarmee hij mij heeft belast toen hij
die opgave als te zwaar begon te ervaren.
De vereniging zal zich niet afsluiten voor aanvulling van
kennis en kunde van het Wu taiji, maar er
zal daarbij wel op worden toegezien dat meester Ma’s
nalatenschap niet verwatert bij het beoefenen en
doorgeven. Die nalatenschap is het ook, die de leraren
geacht worden te beoefenen en/of verder te
ontwikkelen en te onderwijzen.
Wij hopen dat allen die meester Ma’s Wu taiji
beoefenen, zo mogelijk in eensgezindheid het Wu taiji
in navolging van Ma Jiangbao in de toekomst zullen
blijven beoefenen, ter ere van en nagedachtenis
aan hem die ons bij leven al zo lief en dierbaar was.
Bart Saris
Voorzitter EWTC
Zwaard seminar met Dr. Jin Ye
Dr. Jin Ye is de kleindochter van Wu
Yinghua en Ma Yueliang, de
achterkleindochter van Wu Jianquan, de
oprichter van Wu Style Tài Jì Quán
Association in China. Dr. Jin Ye is de nicht
van Ma Jiangbao.
Dr. Jin Ye is uniek in het Verenigd Koninkrijk en de EU voor haar
inzicht en kennis van de Wu stijl Tài Jì Quán . Ze begon met het
beoefenen van de Wu Style in Shanghai toen ze nog maar 10 jaar
oud was. Toen ze 16 was begon ze het bestuderen van de theorie
met haar grootouders Wu Yinghua en Ma Yueliang. Ze is de enige
leraar in het Verenigd Koninkrijk die de vijf Wu stijl zwaardvormen
beheerst.
In 2017 zijn er drie seminars gepland. De seminars worden ingevuld
met voornamelijk de Qi Xing zwaardvorm, aangevuld met basis
zwaard bewegingen en Tui Shou met stappen en dubbel zwaard.
datum en tijd:
Op 25 en 26 februari, 22 en 23 april en 2 en 3 september.
zaterdag, 12:00 tot 18:00 uur (Qi Xing zwaardvorm)
zondag, 9:00 tot 13:00 uur (dubbel zwaard en tui shou)
plaats:
Kaasmarktschool
Kaasmarkt 1
2312 HZ Leiden
Kosten:
60€ voor zaterdag en 50€ voor zondag.
Start nieuwe lessen in september
Altijd al van plan om met tàijì te beginnen ?
Maar kwam het er niet van ?
September is het ideale moment om met
tàijì te beginnen. In deze maand kan je
gratis en zonder verplichtingen
deelnemen aan de introductie lessen op
de dinsdagavond.
Ben je benieuwd hoe tàijì jouw leven kan verrijken? Laat je dan
uitdagen en neem contact op met Jian Aan Zee.
“Tài Jì Quán de ultieme oefening
voor lichaam en geest.”
Aan het beoefenen van tàijì worden tal van positieve zaken
toegedicht. Zo kan het je sterker en weerbaar maken in het
gevecht. Het compenseert eenzijdige belasting en stress. Ook zijn
er mensen die melden dat hun gezondheid is toegenomen en dat
zij minder vatbaar zijn voor ziekte of sneller herstellen. Diegenen
die tàijì regelmatig beoefenen zullen zich in deze en andere
positieve voorbeelden herkennen.
Tegenwoordig staat gezondheid op de voorgrond. Het lichaam
wordt op een zachte wijze getraind en heeft hierdoor bijna geen
belasting voor pezen en gewrichten.
Door de langzame uitvoering wordt het meditatieve effect
waarneembaar waardoor het ontspannend werkt op lichaam en
geest en hierdoor ook stressverlagend werkt.
Het helpt je concentratie, evenwicht, balans en coördinatie te
verbeteren.
Doordat beoefening van tàijì je lichaam versterkt en de geest
ontspant bevordert het ook de gezondheid.
Tàijì oefeningen zijn gracieus en zacht, het wordt ook wel meditatie
in beweging genoemd. Men gaat uit van een energie, Qi, die moet
circuleren. Qi is het basisprincipe van de Chinese geneeskunde.
De Chinese geneeskunde gaat er van uit dat het lichaam de geest
volgt en dat een lichamelijke ziekte zijn oorzaak heeft in een
verstoord evenwicht tussen de energie van de geest en het lichaam.
Tàijì heeft als doel om lichaam en geest terug te laten keren naar
hun oorspronkelijke, zuivere en gezonde staat zodat er weer
efficiënt met lichamelijke en geestelijke energie kan worden
omgegaan.
Ook betekent Tai Ji evenwicht van Yin en Yang. Yang is de beweging
en Yin is de rust.
De cirkel eromheen symboliseert gelijktijdig zowel de uiterlijke
beweging en innerlijke rust en met deze achtergrond wordt het ook
als een vechtsport beschouwt.
In de tàijì lessen maken we kennis met de grondbeginselen van de
Wu stijl Tài Jì Quán . Elke les bestaat uit drie onderdelen:
1.
de opwarming met de voorbereidende oefeningen om de
spieren op te warmen, gewrichten en banden los te maken en
contact te krijgen met je lichaam.
2.
de vorm, het stap voor stap leren van de eerste bewegingen,
dat zijn bewegingen die heel precies en in een vaste volgorde
langzaam worden uitgevoerd. Elke les wordt de vorm vanaf
het begin een aantal keren herhaald en de fouten
gecorrigeerd en de verbeterde vorm weer een aantal keren
herhaald.
3.
als afsluiting de afkoeling.
Wil je een proefles volgen of vind je het leuk om iemand mee te
nemen dan kan dat altijd. Laat het ons even weten via de
contactpagina.